Szervezeti és Működési Szabályzat


A Balogunyomi Rozmaring Óvoda Szervezeti és Működési Szabályzata

OM: 036547


Balogunyomi Rozmaring Óvoda

9771 Balogunyom, Rákóczi Ferenc u. 11.

Tel.: 06-94/556-062

E-mail: rozmaringovi@gmail.com

Általános rendelkezések

  • A Szervezeti és Működési Szabályzat célja, jogszabályi alapja

A szervezeti és Működési Szabályzat (továbbiakban SZMSZ) célja, hogy rögzítse a Balogunyomi Rozmaring Óvoda adatait és szervezeti felépítését, a vezető és alkalmazottak feladatait és jogkörét, az óvoda működési szabályait.

Az SZMSZ és mellékletét képező egyéb belső szabályzatok, intézményvezetői utasítások betartása az intézmény valamennyi közalkalmazottjára és egyéb dolgozójára nézve kötelező érvényűek. Az SZMSZ-ben foglalt rendelkezéseket kötelesek azok is megtartani, akik az intézménnyel kapcsolatba kerülnek, vagy igénybe veszik szolgáltatásait.

A szervezeti és működési szabályzat létrehozásának jogszabályi alapjai az alábbi törvények, kormányrendeletek és miniszteri rendeletek:

  • Köznevelési tevékenységekre vonatkozó jogszabályok
  • A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a továbbiakban: Nkt.).
  • A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI-rendelet (a továbbiakban: R.).
  • A nemzeti köznevelésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 229/2012. (VIII. 28.) kormányrendelet (a továbbiakban: Vhr.).
  • Az Óvodai nevelés országos alapprogramjának kiadásáról szóló 363/2012. (XII. 17.) kormányrendelet
  • A pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról szóló 326/2013. (VIII. 30.) kormányrendelet.
  • A sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelvéről szóló 2/2005. (III. 1.) OM-rendelet.
  • Egyéb jogszabályok
  • Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény.
  • A katasztrófák elleni védekezés és a polgári védelem ágazati feladatairól szóló 44/2007. (XII. 29.) OKM-rendelet.
  • A szervezeti és működési szabályzat elfogadása, jóváhagyása, megtekintése

A Balogunyomi Rozmaring Óvoda szervezeti és működési szabályzatát a jogszabályban előírt kötelező mellékleteivel együtt az intézményvezető előterjesztése után a nevelőtestület fogadja el. Az elfogadás során - a jogszabályban meghatározottak szerint - a szülői szervezet véleményezési jogot gyakorol.

Az Intézmény szervezeti és működési szabályzatát mellékleteivel együtt az intézmény valamennyi alkalmazottja, az intézménybe járó gyerekek szülei megtekinthetik a Balogunyomi Rozmaring Óvoda vezetői irodájában.

  • A szervezeti és működési szabályzat időbeli, személyi és területi hatálya, nyilvánossága

Az óvoda módosított szervezeti és működési szabályzata mellékleteivel együtt 2018. szeptember 1-jén lép hatályba, és határozatlan időre szól. Hatálybalépésével az ezt megelőző szervezeti és működési szabályzat hatályát veszti.

Az SZMSZ személyi hatálya kiterjed:

A szervezeti és működési szabályzat és mellékleteinek betartása kötelező érvényű az intézmény valamennyi munkavállalójára, az intézménnyel jogviszonyban álló gyermekekre, a gyermekek szüleire, törvényes képviselőire, valamint azon személyekre, akik az intézménnyel jogviszonyban nem állnak, de részt vesznek az óvoda feladatainak megvalósításában.

Az SZMSZ területi hatálya kiterjed:

  • Az intézmény területére.
  • Az intézmény által szervezett, intézményen kívüli programokra.
  • Az intézmény képviselete szerinti alkalmakra, külső kapcsolati alkalmakra.

Az SZMSZ nyilvánossága:

Az intézmény oly módon köteles elhelyezni a dokumentumot, hogy azt a szülők és az óvodát látogatók szabadon megtekinthessék.

  • Az intézmény működési rendjét meghatározó dokumentumok, szabályzatok
  • Alapító okirat
  • Pedagógiai Program
  • Szervezeti és Működési Szabályzat
  • Házirend
  • Iratkezelési Szabályzat
  • Továbbképzési program, beiskolázási terv
  • Közalkalmazotti Nyilvántartás
  • Tűzvédelmi Szabályzat
  • Munkaruha juttatásáról szóló Szabályzat
  • Leltározási és Selejtezési Szabályzat


· Az intézmény adatai

I.1. Az intézmény általános jellemzői: Az óvoda neve: Balogunyomi Rozmaring Óvoda

*: 977l Balogunyom, Rákóczi u.11.(: 94/556-062

OM azonosító: 036547

Az óvoda alapítója: Balogunyom Község Önkormányzata


I.2. Az intézmény fenntartója
: Balogunyom Község Önkormányzata

Székhelye: 9771 Balogunyom, Rákóczi Ferenc u. 3.

Balogunyom Község Önkormányzata a Balogunyomi Rozmaring Óvoda részére térítésmentes használatba adja a kötelező feladatellátáshoz szükséges ingóságokat és ingatlanokat.

I.3. A költségvetési szerv irányítása, felügyelete:

Balogunyom Község Önkormányzatának Képviselőtestülete

I.4. Az óvoda alaptevékenységének kormányzati funkció szerinti megjelölése:

  • Óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai: 091110
  • Sajátos Nevelési Igényű gyermekek óvodai nevelésének, ellátásának szakmai feladatai: 091120
  • Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai: 091140
  • Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben: 096015
  • Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben: 096025

Az alapító okirat kelte: 1992. június 16. Módosítva: 2015. március 24., B/452/2015 sz. testületi határozattal.Az alapító okirat tartalmazza az óvoda működésére vonatkozó legfontosabb adatokat, melyet Balogunyom Község Önkormányzatának Képviselőtestülete készített el.

I.5. Az óvoda jogállása: önálló jogi személy, az alapító okirat szerint részben önállóan gazdálkodó költségvetési szerv.

Az óvoda 1 vegyes életkorú csoporttal működik 2007. szeptember 1-től.

Az óvoda alapfeladata az alapító okiratban meghatározott óvodai nevelés, amely
a teljes óvodai életet magában foglaló foglalkozások keretében folyik.

I.6. Az intézmény működési köre: Balogunyom, Kisunyom községek közigazgatási területe.

I.7. Az intézmény nevelési funkciójával kapcsolatos előírások:

Az óvoda a gyermek hároméves korától a tankötelezettség kezdetéig nevelő intézmény.

Az alaptevékenység szerinti feladatok ellátását a 2011. évi CXC. a nemzeti köznevelésről szóló törvény és végrehajtási rendeletei, és az Óvodai nevelés országos alapprogramja szerint elkészített pedagógiai program szabályozza.


Az intézménybe felvehető gyermekek maximális létszáma: 30 fő

Csoportok száma: 1 csoport

Az óvoda szakmai tekintetben önálló. Szervezetével és működésével kapcsolatban minden olyan kérdésben dönt, melyet jogszabály nem utal más hatáskörbe.

A döntések előkészítésében, végrehajtásában részt vesznek a pedagógusok és szülők is.

Az intézmény jogszabályban előírt nyilvántartást köteles vezetni a gyermekek és a felnőtt alkalmazottak adatairól.

A nyilvántartott személyes és különleges adatok kezeléséről, továbbításáról, nyilvánosságra hozataláról az óvoda Iratkezelési Szabályzata rendelkezik.

I.8. Az intézmény gazdálkodásával összefüggő jogkörök:

Pénzügyi kötelezettséget a fenntartó által jóváhagyott költségvetési előirányzatokon belül az intézményvezető vállalhat, a hatályos jogszabályoknak megfelelően

Az intézmény Balogunyom Község Önkormányzatának Képviselő Testülete által megállapított költségvetés alapján részben önállóan működő költségvetési szerv. A gazdálkodással összefüggő jogosítványok pénzügyi és gazdálkodási feladatait az önállóan működő és gazdálkodó Balogunyomi Önkormányzati Hivatal látja el. Az intézményt képező épületek és telkek vonatkozásában a tulajdonosi jogokat az Alapító Okirat rögzíti.

Az intézmény az általa használt ingatlan tulajdonjogát nem ruházhatja át, illetve az ingatlant az illetékes tulajdonos és a fenntartó hozzájárulása nélkül nem terhelheti meg.

Az intézmény költségvetésének végrehajtására szolgáló számlaszám, az általános forgalmi adó alanyiság ténye:

A számlavezető pénzintézet neve: Savaria Takarékszövetkezet
A számlavezető pénzintézet címe:

A számlatulajdonos neve: Balogunyomi Rozmaring Óvoda

A számlatulajdonos címe: 9771 Balogunyom, Rákóczi F. u. 11.

A számlatulajdonos számlaszáma: 7210023711079831

A szerv általános forgalmi adó alanyisága: tárgyi adómentes
Az intézmény adószáma: 16865561-2-18

I.9. A költségvetés tervezésével és végrehajtásával kapcsolatos különleges előírások:

A költségvetési szerv az irányító szerv által biztosított pénzeszköz, valamint egyéb bevételei alapján gondoskodik feladatainak ellátásáról.

A fenntartási, működési költségeket az évente összeállított, az irányító szerv által jóváhagyott elemi költségvetésben kell meghatározni.

I.10. Aláírási jogkörrel és az intézményi bélyegzők használatára a következő beosztásban dolgozók jogosultak:

Az intézmény által kibocsátott dokumentumoknak, hivatalos leveleknek, kibocsátott iratoknak és szabályzatoknak aláírására az intézmény vezetője egy személyben jogosult. Az intézmény nevében aláírásra az intézmény vezetője jogosult- akadályoztatása esetén- az azonnali intézkedést igénylő ügyiratokra vonatkozóan- aláírási jogkört gyakorolhat az intézményvezető-helyettes. Az intézmény cégszerű aláírása az intézményvezető aláírásával és az intézmény körpecsétjével érvényes.

I.11. Az intézmény szervezeti ábrája:

óvodavezető

óvodapedagógus

Szülői Szervezet

dajkák



· Az intézmény vezetője

II.1. A költségvetési szerv vezetőjének megbízási rendje

A költségvetési szerv vezetőjét a közalkalmazottak jogállásról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 23.§- a alapján a fenntartó pályázat útján bízza meg 5 évre.

Az intézményvezető különleges felelősségel tartozik:

  • az intézmény vagyonkezelésébe, használatába adott vagyon rendeltetésszerű igénybevételéért;
  • az alapító okiratban előírt tevékenységek jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő ellátásáért;
  • az intézmény gazdálkodásában, a szakmai hatékonyság és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséért;
  • a tervezési, beszámolási, információszolgáltatási kötelezettség teljesítéséért, annak hitelességéért;
  • a gazdálkodási lehetőségek és a kötelezettségek összhangjáért;
  • a folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés, valamint a belső ellenőrzés megszervezéséért és hatékony működéséért;
  • az intézmény szakszerű és törvényes működéséért, a takarékos gazdálkodásért;
  • a pedagógiai munkáért;
  • a gyermek- és ifjúságvédelmi feladatok megszervezéséért és ellátásáért;
  • az intézmény ellenőrzési, tanfelügyeleti, pedagógus minősítési, mérési és értékelési rendszerének működtetéséért;
  • a nevelő és oktató munka egészséges és biztonságos feltételeinek megteremtéséért;
  • a gyermek- és tanulóbalesetek megelőzéséhez szükséges feltételek biztosításáért, a feladatellátás ellenőrzéséért;
  • a gyermekek rendszeres egészségügyi vizsgálata megszervezésének ellenőrzéséért;
  • a pedagógus középtávú továbbképzési terv, valamint az éves beiskolázási terv elkészítéséért, az alkalmazottak továbbképzésének megszervezéséért;
  • a köznevelési intézmények információs tájékoztató rendszeréhez kapcsolódó közérdekű információszolgáltatásért, a statisztikai adatszolgáltatásért;
  • az alkalmazotti alapnyilvántartás rendszerének működtetéséért, az adatvédelmi szabályok megtartásáért,
  • a jogszabály szerinti más vezetői feladatok ellátásáért.

Az intézményvezető egyéb feladatai:

  • az alkalmazotti értekezlet, a döntések (állásfoglalások) végrehajtásának megszervezése és ellenőrzése;
  • az intézmény mentálhigiénés tevékenységének és környezetvédelmi munkájának irányítása;
  • az intézmény gazdasági működésének irányítása, belső ellenőrzésének megszervezése, az üzemelés folyamatosságának, gazdaságosságának figyelemmel kísérése;
  • a rendelkezésre álló költségvetés alapján az intézmény működéséhez, a pedagógiai munkához szükséges személyi, tárgyi és módszertani feltételek biztosítása;
  • a szülői szervezettel való együttműködés
  • gyakorolja a kötelezettségvállalási jogkört;
  • gyakorolja a munkáltatói jogokat, az alkalmazotti munkakörre benyújtott pályázat elbírálását ;
  • ellátja a pályáztatói feladatokat az óvodapedagógusi és dajkai beosztások tekintetében;
  • eleget tesz a jogszabályban előírt egyeztetési kötelezettségének a közalkalmazottak foglalkoztatására, élet- és munkakörülményeire vonatkozó kérdésekben;
  • kiadja az intézményen belüli különböző szabályzatokat;
  • kialakítja és működteti az intézményen belül azokat a folyamatokat, amelyek biztosítják a rendelkezésre álló források szabályszerű, szabályozott, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználását;
  • dönt az intézmény működésével kapcsolatban minden olyan ügyben, amelyet jogszabály közalkalmazotti szabályzat, egyéb belső szabályzat nem utal más hatáskörébe, dönt az intézményen belüli hatásköri és egyéb vitákban, kivizsgálja a bejelentéseket és panaszokat;
  • gondoskodik a katasztrófa-, tűz- és munkavédelmi feladatok ellátásáról
  • teljes körűen képviseli az intézményt külső szervek előtt, de a képviseletre meghatározott ügyekben eseti vagy állandó megbízást adhat;
  • ellátja továbbá a jogszabályok által a vezető hatáskörébe utalt - és át nem ruházott - feladatokat.

II.2. Az intézményvezető akadályoztatása esetén érvényes helyettesítési rend

Az intézményvezető távollétében általános helyettese teljes felelősséggel az intézményvezető- helyettes. Kivételt képeznek azok az ügyek, amelyek azonnali döntést nem igényelnek, illetve, amelyek az intézményvezető át nem ruházható jogkörébe tartoznak: jogviszonylétesítés- megszüntetés, fegyelmi- és kártérítési felelősségre vonás.

Az intézményvezető tartós távolléte esetén (kétheti időtartamon túl) a helyettesítés teljes körű, kivéve, ha a fenntartó másként rendelkezik.

Az intézményvezető, illetve az intézményvezető-helyettes helyettesítésére vonatkozó további előírások:

  • a helyettes csak a napi, a zökkenőmentes működés biztosítására vonatkozó intézkedéseket, döntéseket hozhatja meg a vezető helyett, csak olyan ügyekben járhat el, melyek gyors intézkedést igényelnek, halaszthatatlanok,
  • a helyettesítés során a helyettes a jogszabály, illetve az intézmény belső szabályzataiban, rendelkezéseiben kizárólag a vezető teljes jogkörébe utalt ügyekben nem dönthet.

· A működés rendje

A gyermek fogadása, nyitvatartás, a vezető benntartózkodása

  • Az óvoda hétfőtől péntekig tartó ötnapos munkarenddel egész éven át folyamatosan működik. Üzemeltetése a nyári 4 hetes zárva tartás alatt szünetel, ilyenkor történik az óvoda szükség szerinti felújítása karbantartása és a nagytakarítás. Erről a szülőket minden év február l5-ig értesíteni kell.
  • A nyitvatartási idő naponta l0,5 óra, a gyermekek reggel 6:30 -tól érkezhetnek, délután17 óráig tart az óvodapedagógus felügyelete. Az óvodát reggel 6 30 órakor a dajka és óvodapedagógus nyitja, és l7 00 órakor a délutános óvónő zárja.
  • A hivatalos ügyek intézése az irodában történik.
  • Rendezvények esetén a nyitvatartási időtől való eltérést az óvoda vezetője engedélyezi.
  • Az óvoda vezetője hetente váltva: délelőttös héten 630 -tól 1300 óra között csoportban dolgozik, majd azt követően az irodában vagy házon kívül végzi hivatalos munkáját. Délutános héten 800 -1030 között az irodában, 1030 - 1700 -ig a csoportban végzi pedagógiai munkáját.

· A pedagógiai munka ellenőrzése

  • A belső ellenőrzés legfontosabb feladata az óvodában folyó pedagógiai tevékenység hatékonyságának mérése.
  • Az ellenőrzési terv az éves munkatervben kerül meghatározásra, amelyet az óvoda vezetője készít el, a nevelőtestület fogadja el. A munkaterv tartalmazza a nyílt nap programját, a gyermekek fejlődése nyomonkövetésének mérését, elemzését, értékelését, a szülővel folytatott személyes megbeszélések ütemezését.
  • Rendkívüli ellenőrzésről az óvodavezető dönt. Ezt kezdeményezheti óvoda-pedagógus vagy a szülők közössége is. Az óvoda vezetője szúrópróba szerűen ellenőrzi a technikai dolgozók munkáját és valamennyi közalkalmazott munkafegyelmét.
  • A nevelési év során az óvodavezető az óvodapedagógus munkáját értékeli legalább egy alkalommal.
  • A pedagógiai munka belső ellenőrzésének eredményeit ill. általánosítható tapasztalatait a nevelési év záró értekezletén értékelni kell, megállapítva az esetleges hiányosságok megszüntetéséhez szükséges intézkedéseket.

· A létesítmény helyiségeinek használati rendje

  • Az óvoda helyiségeit az intézmény nyitvatartásának ideje alatt rendeltetésüknek megfelelően lehet használni.
  • A hagyományaink szerint nyilvános ünnepségek /anyák napja, ballagás, évzáró, Rozmaring nap/ és programok /mint a baba-klub látogatásai / alkalmával a használati rendet az óvodavezető állapítja meg. Minden rendezvény után fertőtlenítő takarítást kell végezni.
  • A hivatalos ügyintézés az óvodavezető irodájában történik.
  • Ételszállítás a konyhához tartozó külön bejáraton a megállapodás szerinti időben történik, oda az ételszállító utcai cipőben nem léphet be.
  • Szülő, testvér utcai cipőben nem kísérheti a gyermeket a mosdóba, az öltözőben kell megvárnia.

· Feladatmegosztás, helyettesítések rendje

  • Az intézmény élén az óvodavezető áll. Felelősségét, képviseleti és döntési jogkörét a Köznevelési Törvény határozza meg.
  • Az óvodavezető helyettese: Lékai Nóra óvónő.


Az intézményvezető távolléte esetén az intézményvezető megbízása alapján ellátja a vezetői feladatokat, kivételt képeznek azok a döntések, amelyek azonnali döntést nem igényelnek, ill. amelyek a vezető kizárólagos hatáskörébe tartoznak.

Feladat és hatásköre, valamint egyéni felelőssége mindazon területre kiterjed, amelyet részletes munkaköri leírása tartalmaz.

Felelős a gyermek-és ifjúságvédelmi munkáért, kapcsolatot tart a Gyermekjóléti szolgálat községünkben alkalmazott munkatársával.

  • Tűzvédelmi felelős: Rozs Lászlóné

Minden nevelési év elején tűzvédelmi oktatást tart, erről jegyzőkönyv készül. Egy évben egyszer (május) jó idő esetén tűzriadót szervez a gyermekeknek, dolgozóknak. Erről írásos dokumentum készül.

· Külső kapcsolatok rendje, módja

  • Az intézmény és a fenntartó kapcsolata folyamatos, mely kiterjed: az intézmény működésével, működtetésével összefüggő feladatok ellátására; az intézmény alapdokumentumainak előterjesztésére, ha erre szükség van; az intézmény pénzügyi-gazdálkodási tevékenységére; az intézmény gazdálkodási, törvényességi ellenőrzésére; az intézmény szakmai munkájának értékelésére.

Kapcsolattartás formái: szóbeli tájékoztatás, éves beszámolók, egyeztető tárgyalások, fenntartó rendelkezéseinek átvétele, végrehajtása, statisztikai adatszolgáltatás.

  • Az óvoda veztője kapcsolatot tart a Savaria Egyetem Pedagógiai Szolgáltató Központtal és az ott működő Nevelési Tanácsadóval. A Szolgáltató Központ által kért határidőre javaslatot tesz az általa igényelt intézményt érintő feladatok munkatervi ütemezésére.
  • A gyermekek fejlesztésének, iskolára alkalmasságának, iskolaérettségének elbírálá-sában szükség szerint közreműködö Nevelési Tanácsadóval az óvoda vezetője állapodik meg az együttműködés formáiban.
  • Minden nevelési év elején szülői értekezleten mérjük fel, hogy a szülő kéri-e középsős-nagycsoportos gyermekének a hit-és vallásoktatást. A feltételekről az intézmény gondoskodik. Az egyházközség vezetői, a tisztelendő úr által kijelölt személy végzi a gyermekek római katolikus hitoktatását.
  • A község képviselőtestülete előtt az óvoda vezetője képviseli az intézmény érdekeit.
  • Az óvoda gyermekvédelmi felelőse folyamatos kapcsolatot tart a gyermekjóléti szolgálattal, amelyről az óvoda vezetőjének rendszeresen beszámol.
    A kapcsolattartást vezetői szinten az óvodavezető gondozza.
  • A PERCSÁK BT orvosával és a község védőnőjével az óvoda vezetője tartja a kapcsolatot, az üzemorvos évente egy alkalommal elvégzi az alkalmassági vizsgálatokat.

VII. A Szülői Szervezet vezetőjével tartott kapcsolat

  • A Szülői Szervezet vezetőjével az óvodavezető tartja a kapcsolatot.
  • Az óvodai szülői szervezet vezetőjét meg kell hívni a nevelőtestületi értekezlet azon napirendi pontjainak a tárgyalására, amely ügyekben jogszabály vagy az óvodai SZMSZ véleményezési jogot biztosít. A meghívás a napirendi pont írásos anyagának legalább 8 nappal korábbi átadásával történik.
  • Az óvoda vezetője a szülői szervezet elnökét legalább félévente tájékoztatja az óvodában folyó nevelőmunkáról és a gyermekeket érintő kérdésekről.
  • A Szülői Szervezet részére biztosított jogok:
    Véleményezési jogot gyakorol:
  • az SZMSZ-nek a gyermekek fogadásának, a létesítmény használatának, a vezető és az SZM elnök kapcsolattartásának, az ünnepélyek, megemlékezé-sek rendjét szabályozó részeiben.
  • A házirend kialakításában.
  • A szülőket anyagilag is érintő ügyekben.
  • A szülői értekezletek napirendjeinek kialakításában.
  • Az óvoda és a család kapcsolattartási rendjének kialakításában.
  • A Munkatervnek a szülőket is érintő fejezeteiben.
  • Valamennyi dokumentum nyilvános, megismerhető a szülők közösségébe belépő új szülők számára: a helyi nevelési program, a házirend, a szervezeti és működési szabályzat.

VIII. Az ünnepek, megemlélezések rendje, a hagyományok ápolásával kapcsolatos feladatok

  • Az óvoda épületét 2000. augusztus 20-tól a 132/2000/VII.14/ Kormányrendelet alapján fellobogózva kell tartani. A lobogót 3 havonta tisztítani, évente cserélni kell. Ennek költségtételét minden évben tervezni kell.
  • Nyilvános ünnepeink, amikor gyermekeink műsorral szerepelnek: az anyák napja és az évzáró ünnep, a nagyok búcsúztatása. A Balogunyom Község Képviselőtestülete felkérésére közreműködünk községi rendezvényeken: Idősek Napján, Falukarácsonyon, március 15-i megemlékezésen.
  • A gyermeki élet hagyományos ünnepei az óvodában: a Mikulás, karácsony, farsang, a Húsvét és a gyermeknaphoz kötődő Rozmaring ünnep. Megrendezésüket az éves munkaterv tartalmazza.
  • Csoporton belül közös megemlékezés történik a gyermekek születésnapjáról.
  • Az éves munkaterv mellékletében külön szabályozásra kerül a népi hagyományok ápolása. Tartalmazza a jeles napokhoz, a népi kézműves technikák elsajátításához fűződő feladatokat. Jeles napjaink: Mihály napi vásár, szüret, betlehemezés, adventi készülődés, Húsvét, Kisze baba úsztatása, tavaszköszöntés, pünkösdölés.
  • Tanulmányi kirándulások, séták, bábszínház-látogatások, hangverseny látogatások a munkaterv szerint történik.

IX. A gyermek távolmaradásának, mulasztásának igazolására vonatkozó rendelkezések

  • Ha a szülő a gyermekét bármely ok miatt nem kívánja óvodába hozni, legalább egy munkanappal előbb tájékoztatni kell az óvodapedagógust.
  • Ha a gyermek távolmaradása előre nem látható, azt a távolmaradás napján lehetőleg 830-ig be kell jelenteni az óvodapedagógusnak.
  • Két hetet meghaladó huzamosabb távollétet az óvodavezetővel kell egyeztetni.
  • Ha a gyermek betegség miatt hiányzik, csak orvosi igazolással hozható ismét óvodába.

X. A térítési díj befizetésére, visszafizetésére vonatkozó rendelkezések

  • Az étkezési térítési díj befizetésének napjáról minden hónapban a gyermeköltözők-ben elhelyezett faliújságokon kapnak a szülők tájékoztatást.
  • A térítési díjat az óvoda vezetője szedi az óvoda irodájában a hivatal által előkészített számlák alapján.
  • Az étkezés lemondható a hiányzást megelőző nap 8 30 -ig telefonon (94/ 556-062) vagy személyesen. A teljes hét lemondása a megelőző hét péntekén 8 30-ig lehetséges. A késedelmes vagy be nem jelentett hiányzást a szülőnek téríteni kell.
  • A térítési díj utólagos fizetése miatt a szülő nem tarthat igényt térítési díj visszafizetésére.
  • A csoportban vezetett mulasztási naplón túl a mindenkori délelőttös dajka regisztrálja a gyermekek és a dolgozó felnőttek étkezési igényét külön nyomtatványon. A hónap utolsó munkanapján az óvodavezető igazolásával az ívet átadjuk a polgármesteri hivatal dolgozójának, aki ennek alapján számolja ki a szülő térítési díját.

XI. A rendszeres egészségügyi felügyelet és ellátás rendje

  • Gyermekeinknek joga van arra, hogy óvodánkban biztonságban és egészséges környezetben neveljük őket. Gondoskodunk arról, hogy a község védőnője saját ütemezése szerint vizsgálja őket. Ez általános higiénés vizsgálatokat tartalmaz. Az esetleges szükséges intézkedéseket a védőnő megteszi a családokkal tartott kapcsolat során.
  • A megyeszékhely gyermekfogászati szakrendeléséről a faliújságokon adunk a szülőknek tájékoztatást. Minden év elején az óvodában végzi el a szűrést a területileg illetékes fogorvos.
  • Betegségre gyanús, lázas gyermeket az óvodába behozni nem szabad. A napközben megbetegedett gyermeket el kell különíteni és le kell fektetni. Szükség esetén orvost, mentőt kell hívni. Minden esetben haladéktalanul értesíteni kell a szülőt.

XII. Az intézményt védő-óvó előírások

  • A gyermekek biztonságos és egészséges környezetben történő nevelése érdekében a szükséges feltételrendszer vizsgálata, a feltételek javítása állandó feladat.
    Minden óvodapedagógus közoktatási törvényben meghatározott feladatát képezi, hogy:
  • a rábízott gyermekek részére az egészségük, testi épségük, jó közérzetük megőrzéséhez szükséges ismereteket átadja ezek elsajátításáról meg-győződjék.
  • ha észleli, hogy a gyermek balesetet szenved vagy ennek veszélye fennáll, a szükséges intézkedéseket megtegye.
  • Minden nevelési év kezdetén, valamint kirándulások előtt és egyéb esetekben szükség szerint- a gyermekek életkorának megfelelően - ismertetni kell az egészsé-gük és testi épségük védelmére vonatkozó előírásokat, veszélyforrásokat és az elvárható magatartásformát.
  • Az óvoda csak megfelelőségi jellel ellátott játékokat vásárolhat. A játékot használó óvodapedagógus köteles a játékon feltüntetett vagy ahhoz mellékelt figyelmeztetést, feliratot és használati utasítást gondosan áttanulmányozni, a játékszert aszerint alkalmazni.
  • Ha a gyermeket baleset ért, a vele foglalkozó pedagógus kötelessége az elsősegélynyújtás. Ha a balesetet vagy a veszélyforrást dajka észlelte, köteles azonnal intézkedni, a veszélyforrásra pedig az óvodavezető figyelmét haladéktalanul felhívni. A gyermekbalesettel kapcsolatos nyilvántartási és jelentési kötelezettség teljesítését az óvodavezető végzi illetve ellenőrzi.

XIII. Rendkívüli esemény, bombariadó esetén szükséges teendők

  • Az óvoda minden alkalmazottja köteles az általa észlelt rendkívüli eseményt az óvoda vezetőjének jelenteni, aki dönt a szükséges intézkedésekről és a fenntartó értesítéséről.
  • Bombariadó esetén az óvodavezető intézkedhet. Akadályoztatása esetén az SZMSZ-ben szabályozott helyettesítési rend szerint kell eljárni.
  • Az épület kiürítése a tűzriadó terv szerint történik. Az épület kiürítésének időtartamáról, a gyermekek elhelyezéséről az intézkedést végző hatóság információja alapján az óvoda vezetője dönt, távollétében az intézkedéssel megbízott személy.
  • A bombariadóról és a hozott intézkedésről az óvoda vezetője rendkívüli jelentésben értesíti a fenntartó önkormányzatot.

XIV. Tájékoztatás a nevelési programról, az SZMSZ-ről és a házirendről

  • Az irodában kell elhelyezni az óvodavezető által hitelesített másolati példányban az óvoda nevelési programját, az SZMSZ-t és a házirendet.
  • Az óvoda házirendje a gyermeköltöző faliújságján olvasható.
  • Az óvoda pedagógiai programja és működési szabályzata minden óvodapedagógus rendelkezésére áll, a szülőkkel tartott napi kapcsolat során bármikor adhatnak szóbeli tájékoztatást. Ennek lehetőségét, ill. a házirend legfontosabb szabályait minden nevelési év első szülői értekezletén elmondjuk. Az óvodai beiratások előtt a szülőket részletesen tájékoztatja az óvoda vezetője a helyi nevelési programról.
  • A szülő az óvoda vezetőjétől is kérhet tájékoztatást a fenti dokumentumokról minden nap. Az óvoda hírdetőtábláin közölni kell a dokumentumok elhelyezését, valamint a tájékoztatás idejét.

XV. Belépés és benttartózkodás azok részére, akik nem állnak jogviszonyban az óvodával

  • A gyermekeket kísérő szülők kivételével az óvodával jogviszonyban nem álló személyek a dajkának jelentik be, hogy milyen ügyben jelentek meg az óvodában.
  • A dajka az óvoda vezetőjének, az ő távollétében a helyettesítési rend szerint szól a belépő szándékáról.
  • A fenntartói, szakértői, szaktanácsadói és egyben hivatalos látogatás az óvodavezetővel történt egyeztetés szerint történik.
  • Az óvodai csoport és foglalkozások ( nyílt nap, jeles napok a szülők közreműködésével ) látogatását a csoportot vezető óvodapedagógusok saját hatáskörükben szervezik. / munkaterv/

Záró rendelkezések

  • A Szervezeti és Működési Szabályzatot az óvoda nevelőtestülete fogadja el, amely a fenntartó jóváhagyásával válik érvényessé és a a következő tanév első napjától vezethető be. Amennyiben az SZMSZ felterjesztésére nem érkezik válasz, a hatályba lépés napja a felterjesztést követő 30. nap utáni első képviselőtestületi ülés napja.
  • A hatálybalépéssel egyidejűleg érvényét veszti az óvoda előző SZMSZ-e.
  • A hatályba lépett SZMSZ-t meg kell ismertetni az óvoda azon alkalmazottaival is, akik nem tagjai a nevelőtestületnek, valamint azokkal, akik kapcsolatba kerülnek az óvodával és meghatározott körben használják a helyiségeit.
  • Az SZMSZ-ben foglalt rendelkezések megtartása az óvoda valamennyi alkalmazottjára kötelező, megszegése esetén az óvoda vezető munkáltatói jogkörében intézkedhet.
  • Az SZMSZ-ben foglaltakról a szülőket is tájékoztatni kell.

Melléklet: Tűzvédelmi szabályzat

Munkavédelmi szabályzat

Iratkezelési szabályzat

Alapító okirat

Az óvoda házirendje

Az alkalmazottak munkaköri leírásai

HCCP élelmiszerbiztonsági kézikönyv

Balogunyom, 2018. 08. 27.

.................................. ..........................................

Szalainé Dr. Erdélyi Zsófia Szakály Gabriella

SZM elnök óvodavezető

9771 Balogunyom, Rákóczi u. 11.
Minden jog fenntartva 2018
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el